کشاورزی

محمد مقصودلو، لیسانس کشاورزی و ساکن شهر سرخنکلاته از توابع شهرستان گرگان، از سال۱۳۷۸ فعالیت در کارگزاری توزیع نهادههای کشاورزی را با کمک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان آغاز کرده است. این کارگزاری به مساحت حدود ۶۰۰مترمربع احداث شده و پس از دریافت مجوز بهتدریج عملیات ساخت انبار به کارگزاری اضافه شد. اکنون این کارگزاری ۲۰روستا را با ۱۰هزار هکتار اراضی زراعی و یکهزار هکتار باغ تحتپوشش خود قرار داده است.

این کارگزار توزیع کود و سم شهر سرخنکلاته گرگان در گفتوگو با «روستانیوز» اظهار داشت: درحالحاضر دو کارشناس در این کارگزاری حضور دارند و خوشبختانه در پاسخ به پرسشهای ارباب رجوع کمبود کارشناس در منطقه دیده نمیشود.
محمد مقصودلو با اشاره به سرمایهگذاریهای انجام شده در این بخش گفت: پس از گذشت یک تا دو سال از راهاندازی کارگزاری تسهیلاتی را دریافت کردیم، اما بعد از آن با استفاده از سرمایه شخصی فعالیتهای کارگزاری را ادامه دادیم. هر سال کود براساس سهمیه مورد نیاز این منطقه به کارگزاری تخصیص داده شده و منطبق با دستورالعملی که از سوی شرکت خدمات حمایتی برای زراعتهای مختلف در نظر گرفته میشود، توزیع صورت میگیرد.
وی افزود: عموماً زراعت به دو قسمت تقسیم میشود؛ یک قسمت، کشت پاییزه شامل گندم، جو، کلزا، باقلا، نخودفرنگی و قسمت دیگر کشت بهاره شامل سویا، پنبه، برنج، سبزی و صیفی که هر یک بنا به شرایط کشت خود به کود نیاز دارند. جهاد کشاورزی براساس نیاز هر محصول به آن کود تخصیص میدهند و کارگزاریها نیز سهم هر کشاورزی را در اختیارش قرار میدهند.
مقصودلو با اشاره به چالشها و تنگناهای موجود در این بخش گفت: پیش از این مصرف کودهای شیمیایی بیرویه و بسیار زیاد بود و در چنین شرایطی قطعاً تقاضا نیز بالا میرفت. با توجه به این شرایط، ما در جلسات و سمینارهای خود پیشنهاداتی برای کاهش مصرف داشتیم که آنها را نیز اجرا کردیم. همچنین در دیوار انبارهای کارگزاری جهت فرهنگسازی برای استفاده بهینه از کود و سم توصیههایی را نوشتیم و کشاورزان را درباره نحوه میزان استفاده، زمان و نحوه استفاده از ریزمغذیها و... آگاه کردیم؛ چراکه استفاده بیش از اندازه کود، تخریب اراضی کشاورزی و متعاقباً تغییر کاربری را درپی دارد.
وی خاطرنشان کرد: قطعاً با مصرف ریزمغذیها، مصرف کودهای انپیکی کاهش خواهد یافت. استفاده از کودهای شیمیایی در کل اراضی کار اشتباهی است. تنها راه، نمونهبرداری از خاک و ارسال آن به آزمایشگاه برای تعیین میزان مصرف واقعی کود است. البته این پیشنهاد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بود که نمونهبردای با سوبسید جهت افزایش بهرهوری کشاورزی و کاهش نیاز به کود انجام شود.
این کارگزار توزیع کود و سم شهر سرخنکلاته گرگان با اشاره به پیامدهای افزایش قیمت ارز با توجه به وارداتی بودن برخی اقلام مورد نیاز در کشاورزی اعلام کرد: شرکت خدمات حمایتی برای حل این مشکل اخیراً فراخوانی داده تا از ظرفیت شرکتهای بخش خصوصی که در زمینه تأمین کود نیاز داخل فعالیت دارند، استفاده کنند تا بخشی از بار مالی این مورد از دوش کشاورز برداشته شود و هم ظرفیتهای داخلی که توانایی و قابلیت تأمین کودهای داخلی را دارند، بتوانند جامعه کشاورزی را دلگرم و امنیت غذایی را تأمین کنند. با اجرایی شدن این طرح کشاورزان در آینده بهسمت خاکشناسی و جایگزین کردن کودهای ارگانیک خواهند رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =