کد خبر: 10065
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
رامین امینی‌زارع

اگرچه گفته می‌شود فعالیت بیمه‌گری در ایران با فعالیت بیمه‌گران خارجی از سال۱۲۷۰ با واگذاری امتیاز بیمه‌گری به لازار پولیاکوف روسی آغاز شد و متعاقباً شرکت‌های بیمه خارجی دیگر، ازجمله اینگستراخ، آلیانس و غیره با اخذ مجوز مبادرت به انجام فعالیت بیمه‌گری کردند؛

اما ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان به علی‌اکبرخان داور، وزیر مالیه وقت، مطرح شد و در ۱۵آبان سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دومیلیون تومان به‌عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تأسیس شد. داور در آن روز، منزل مسکونی خود را تحت‌پوشش بیمه آتش‌سوزی درآورد و اولین بیمه‌نامه صادره ایرانی در همین روز به‌ نام وی ثبت شد.

این درحالی است که حدود دو قرن پیش، بنجامین فرانکلین  (Benjamin Franklin)متولد سال۱۷۰۶ که یکی از بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا و از چهره‌های مطرح در روشنگری این کشور بود، پس از حوادث طبیعی و اقلیمی کم‌ سابقه‌ای که در آن زمان رخ داد، ایده تأسیس بیمه کشاورزی را ارائه کرد که نقطه عطفی در تاریخ بیمه کشاورزی در جهان به‌شمار می‌رود. طرفه آن‌که در غالب دوران‌ پس از ریاست‌جمهوری او، چه دولت‌های دموکرات و چه جمهوری‌خواه، موضوع تأمین سخاوتمندانه یارانه را مدنظر داشته‌اند. در کشور ما هم از سال1363 که نظام بیمه کشاورزی تأسیس شد، بسیاری از تصمیم‌گیران و مجریان به تقویت آن اهتمام داشته‌اند. اکنون و هم‌زمان با واپسین روز ملی بیمه در سده حاضر، این ابزار توانمند در مدیریت مالی ریسک‌های بخش کشاورزی و عامل مهم در استمرار تولید غذا، در دستان دولت کنونی و آینده می‌تواند مؤلفه‌ای تأثیرگذار بر سرنوشت امنیت غذایی کشور، به‌عنوان جزو محوری امنیت ملی به‌شمار آید.

رامین امینی‌زارع- مدرس بیمه و مدیریت ریسک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =