کد خبر: 10064
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
چهارآيين

یکی دیگر از فعالان صنعت طیور با بیان این‌که سامانه بازارگاه طرح خوبی است، اما چند ایراد دارد، گفت: تا زمانی‌که واردات نهاده با ارز دولتی است، این سامانه می‌تواند راه‌حل مناسبی برای توزیع نهاده باشد؛ به شرطی که نواقص آن برطرف شود. 

برومند چهارآیین در گفت‌وگو با «روستانیوز» با اشاره به نواقص و ایرادهای سامانه بازارگاه اظهار کرد: اولین مشکل این است که اطلاعاتی از مرغداری‌ها و میزان نهاده مورد نیاز آن‌ها در دسترس نیست تا با توجه به نیازشان نهاده در اختیارشان قرار بگیرد. دومین ایراد سامانه این است که تنها از درگاه بانک کشاورزی می‌توان خرید کرد که شاید شخصی نتواند با این بانک کار کند. سومین مورد هم عدم‌اتصال سامانه به گمرک است. 
وی ادامه داد: باید اطلاعات هر واردکننده‌ای که ارز می‌گیرد و میزان نهاده‌ای که وارد کشور می‌کند، در سامانه ثبت شود. اگر این مشکل حل شود، دیگر واردکننده نمی‌تواند نهاده را در بازار آزاد به فروش برساند. درحال حاضر تمامی نهاده‌هایی را که وارد کشور می‌شود، نمی‌توان در سامانه بازارگاه رصد کرد که در این خصوص نیاز است وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان مسئول اصلی تأمین نهاده‌های کشاورزی با همراهی گمرک اجازه ندهند واردکنندگان، نهاده‌ای را که با ارز دولتی وارد کرده‌اند، در بازار آزاد به چهار برابر قیمت به فروش برسانند. 
چهارآیین اضافه کرد: اکنون مرغداران حتی نیمی از نهاده مورد نیاز خود را هم از سامانه دریافت نمی‌کنند و مجبور هستند برای این‌که جوجه‌هایشان از بین نرود، از بازار آزاد نهاده را تهیه کنند؛ درصورتی‌که اگر مشکلات سامانه بازارگاه حل و این سامانه به گمرگ متصل شود، 80درصد نیاز مرغداران تأمین خواهد شد و التهاباتی هم که این روزها در قیمت مرغ شاهد هستیم، از بین خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =