مرغ لاین

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور کند بودن سامانه، دیر رسیدن نهاده به دست مرغدار، مشکلات بانکی و کمبود نهاده را ازجمله ایرادات سامانه بازارگاه عنوان کرد و گفت: از زمانی‌که مرغدار درخواست خود را برای نهاده ثبت می‌کند، گاهی تا دو ماه طول می‌کشد که نهاده به دستش برسد؛ بنابراین مجبور است از بازار آزاد نهاده را تهیه کند و زمانی‌که نهاده دولتی به دستش می‌رسد، آن را در بازار آزاد می‌فروشد که همین مسأله نظم بازار را به‌هم می‌ریزد. 

مهدی پورسمر در گفت‌وگو با «روستانیوز» بیان کرد: درحال‌حاضر سامانه بازارگاه درصورتی می‌تواند موفق عمل کند که چابک‌تر باشد؛ یعنی نهاده سریع‌تر به دست مرغدار برسد. عدم‌توزیع نهاده در زمان مورد نیاز سبب ایجاد بازار سیاه و درنتیجه گرسنه ماندن مرغ‌های واحدهای تولیدی خواهد شد. به همین دلیل مرغداران در بازار آزاد نهاده مورد نیازشان را تأمین می‌کنند که این امر افزایش قیمت تمام‌شده مرغ را برای واحدهای تولیدی به‌همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: مشکل دیگر این‌که خرید نهاده از سامانه بازارگاه، فقط از طریق یک بانک (درگاه بانک کشاورزی) امکان‌پذیر است که همین مسأله مشکلاتی را به‌وجود آورده. اگر نهاده از طریق بورس کالا عرضه می‌شد، شاید این مشکلات به‌وجود نمی‌آمد. 
پورسمر ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد مشکل تأمین نهاده ریشه‌ای حل شود، باید ارز دولتی را حذف و تولید را براساس میزان نهاده‌ای که وارد می‌کند، تنظیم کند. ارز دولتی باعث سوءاستفاده‌های بسیاری شده است و بسیاری از واردکنندگان ترجیح می‌دهند نهاده را در بازار آزاد به فروش برسانند که اگر ارز دولتی حذف شود، دیگر نیازی به سامانه بازارگاه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =