کد خبر: 10058
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
آغاج

شهر توپ آغاج از توابع شهرستان بیجار سال ۱۳۹۱ از روستا به شهر تبدیل شد و برغم این روند تکاملی، همچنان از کمبود امکانات اولیه و رایج در برخی موارد از جمله حوزه درمان رنج برده و شهروندانش با مشکلات مواجه هستند.

یه گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، یکی از کاستی‌های موجود در این شهر با یک هزار و ۶۴۵ نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری بیجار، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی متناسب با این روزهای کرونایی و لزوم توجه بیشتر به بیماران است.

از جمله دغدغه اهالی این شهر خدمات محدود و کمبود تجهیزات درمانی و پزشکی است که به همین علت، ساکنین همواره برای تامین نیاز خود چه از نظر درمانی و مایحتاج زندگی به بیجار مراجعه می‌کنند.

افزایش هزینه‌های سوخت، درمان و مراجعات متعدد به بیجار برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی، از توان بسیاری خانوارهای ساکن که قالب درآمدشان کشاورزی و دامداری است، خارج است که در شرایط شیوع کرونا توجه و رسیدگی بیشتر مسوولین می‌طلبد.

یک از اهالی شهر می‌گوید: پزشک مستقر در تنها درمانگاه در طول هفته ۲ روز می‌آید و روزهای دیگر به ناچار باید برای سرکشی و معاینه بیماران به ۲۷ روستای تابعه برود.

اسلام قاسم زاده افزود: بارها برای انجام معاینات پزشکی و درمانی به بیجار مراجعه کرده و در این راه خطرات، مشکلات و افزایش هزینه‌ها را متحمل شده‌ام.

او ادامه داد: درمانگاه شهر توپ آغاج از امکانات اولیه درمانی محدود و قدیمی برخوردار است و فاقد بسیاری از خدمات پزشکی مورد نیاز عموم جامعه است مثل دندانپزشکی است.

یکی دیگر از ساکنین شهر می‌گوید: ساختمان مرکز بهداشت هم وضعیت مناسبی ندارد و فرسوده است بنابراین نیاز جدی برای ایجاد یک ساختمان جدید با امکانات اولیه جدید در این شهر محسوس است.

مصطفی لطف الله‌زاده افزود: از روزی که کرونا آمده همه مردم نسبت به هر گونه علائمی از بیماری وسواس شده ولی بخاطر محدودیت حضور پزشک در شهر، برای ویزیت و معاینه موارد جزیی نیز باید به بیجار بروند که هزینه بر است.

شبکه بهداشت و درمان پاسخگوی مراجعه کنندگان است

مسوول خانه بهداشت شهر توپ آغاج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امکانات موجود در این مرکز همانند سایر خانه‌های بهداشت شهرستان بیجار است و در حد همین امکانات توان پاسخگوی به نیاز مردم را داریم.

معصومه علی‌کرمیان با اشاره به اینکه امکانات موجود محدود است،  افزود: پزشک در شهر براساس برنامه ریزی به صورت منظم استقرار دارد و خدمات درمانی عمومی به بیماران ارائه می‌شود.

او ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا،  ۶۷ نفر از اهالی شهر توپ آغاج مبتلا شدند در حالیکه در خانه بهداشت دستگاه تست اکسیژن خون و طب سنجی برای شناسایی اولیه افراد مبتلا وجود ندارد.

علی‌کرمیان از مسوولان شبکه بهداشت شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی کردستان خواست به مشکلات و کمبودهای درمانی این شهر توجه کرده و آنها را در حد توان بر طرف کنند.

مشکلات مردم از نظر بهداشتی و درمانی مورد بررسی قرار گرفت

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بیجار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکلات مردم و نیازهای خانه بهداشت توپ آغاج مورد بررسی قرار گرفته و از طریق مسوولان شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیگیر رفع آنها هستیم.

دکتر امیر مرسا افزود: ساختمان فرسوده‌ایی که در حال حاضر مورد استفاده خانه بهداشت قرار دارد، قدیمی است البته ساختمان جدیدی برای این منظور احداث شد امّا بخاطر مساحت کم، از آن بعنوان پانسیون پزشک مستقر استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: سیستم گرمایشی و تهیه آب گرم خانه بهداشت توپ آغاج توسط واحد تاسیسات شبکه بهداشت و درمان شهرستان مورد بازرسی و بازدید قرار گرفته و اعلام شد مشکل خاصی ندارد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بیجار گفت: در بحث دستگاه دیجیتال تب سنجی این محدودیت در خانه‌های بهداشت و درمان و حتی مراکز شهری وجود دارد لذا این کار به صورت دستی انجام می‌شود و فقط مرکز شماره چهار که به مرکز ۲۴ ساعته تست کرونا تبدیل شده دارای دستگاه دیجیتال تب سنجی است.

او یادآور شد: در بیمارستان امام حسین(ع) ۴۰ عدد کبسول اکسیژن وجود دارد و با نصب و راه اندازی سیستم جدید اکسیژن ساز در این بیمارستان، کپسول‌های موجود میان خانه‌های بهداشت شهری و روستایی توزیع خواهد شد.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =