کد خبر: 10054
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
00

ریگان یکی از شهرستان‌های کویری استان کرمان است که همه ساله مورد هجوم طوفان‌های سهمگین شن، گرد وغبار قرارمی گیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ریگان بعد از خوزستان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور است که اجرای طرح‌های بیابان زدایی در این شهرستان می‌تواند آن را از هجوم شن‌های روان در امان نگه دارد.

کاهش نزولات جوی در این شهرستان برکانون‌های بحرانی آن افزوده وباعث خشک شدن جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی که در این شهرستان قرار دارد، شده است.

این طوفان‌ها به اندازه‌ای در روستاها تشدید می‌شود که اهالی آن نای ماندن درآنجا را ندارند وناچار می‌شوند روستای خود را ترک کنند و روستاها یکی پس از دیگری در زیر شن‌های روان دفن می‌شود و دیگر صدا و هیاهویی از آن ها به گوش نمی‌رسد.

اما با اجرای طرح‌های بیابان زدایی می‌توان از هجوم شن‌های روان به روستاهای شهرستان ریگان جلوگیری کرد و آسایش و آرامش اهالی روستاها را به آنان بازگرداند.

مدتی است چندین طرح بیابان زدایی ازاعتبارات صندوق توسعه ملی در شهرستان ریگان آغاز شده است که این امر نوید از آینده‌ای روشن در این شهرستان می‌دهد و موجب خوشحالی مردم روستاهایی شده است که می‌توانند به زندگی در روستای خود ادامه دهند.

محمد نیک اندام یکی از اهالی شهرستان ریگان گفت: روستای ما را شن به طور کامل احاطه کرده بود و دیگر امیدی به زندگی در آن نداشتیم اما مدتی است منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام به کاشت نهال در اطراف روستای ما کرده است که جای تقدیر دارد.

مظفر شهیکی دیگر شهروند ریگانی تصریح کرد: شن‌های روان آسایش ما را سلب کرده بود و دیگر چاره‌ای جز ترک روستا را نداشتیم ولی منابع طبیعی اقدام به مالچ پاشی در کانون‌های بحرانی شن‌های روان در روستای ما کرده است که واقعا امید در دل ما زنده شد.

رحمان بمبویانی گفت: بزرگترین طرح نهال کاری در اطراف روستای ما در منطقه دهرضا در حال اجراست و امیدواریم با رشد درختان، روستای ما از شن‌های روان در امان بماند.

محسن حقیقی دیگر شهروند ریگانی با تقدیر از منابع طبیعی شهرستان ریگان ابراز کرد: شن‌های روان در حال پیشروی به روستای ما بودند که منابع طبیعی با حفر کانال‌هایی در حاشیه روستا از ورود آن‌ها جلوگیری کرد.

آغاز ۵ طرح بیابان زدایی در ریگان

مجید امیر زاده، رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان گفت: عملیات مبارزه با بیابان زایی در ریگان با ۵ طرح از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری آغاز شده است.

او با اشاره به طرح‌های در حال اجرا افزود: طرح تله رسوب گیر در۳۲۰کیلومتر از عرصه‌های کانون بحران فرسایش بادی و طرح نهال کاری در ۶۴۰هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان ریگان آغاز شده است که در این طرح بیش از ۲۰نفر مشغول به نهال کاری وآبیاری هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان بیان داشت:آبیاری و مراقبت از نهال ها در هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی ریگان از دیگر پروژه های صندوق توسعه ملی است.

امیرزاده با اشاره به اینکه احداث گوراب در مسیر روان آب‌ها ودشت‌های سیلابی درسطح هزار و ۲۰۰ هکتار در حال اجرا است، گفت: همچنین مالچ پاشی در ۳۰۰هکتار از عرصه‌های کانون بحران فرسایش بادی درحال اجرا است.

او افزود: این ۵طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای مهار طوفان‌های شدید شن در این شهرستان پیشرفت خوبی داشته است.

امیرزاده گفت: با اجرای هرکدام از این طرح‌ها ۲۰روستا از هجوم شن‌های روان در امان می‌مانند.

۱۶ روستا خالی از سکنه در ریگان

همچنین امین باقری فرماندار ریگان با تقدیر از سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمان گفت: طرح‌های خوبی در شهرستان ریگان در زمینه مهار گرد وغبار در حال اجرا است.

اوبا اشاره به افزایش بیابان‌ها درشهرستان ریگان افزود: اعتباراتی که اکنون در اختیار استان قرار دارد جوابگوی بیابان زدایی در این شهرستان نیست.

باقری گفت: طرح بین المللی بیابان زدایی ومهار گردوغبار در شهرستان ریگان با ۶۲۰میلیارد تومان تصویب شد اما  فقط یک سال اجرا شد.

فرماندار ریگان تصریح کرد: تا کنون گرد وغبار ۱۶روستای ریگان را خالی از سکنه کرده است و۱۵۰روستا در محاصره شدید گرد وغبار قرار دارند.

او خواستار توجه جدی به شهرستان کویری ریگان شد.

ریگان از جمله شهرستان‌هایی که درسال ۲۰۰ روز آن طوفانی است و حل این مشکل نیاز به چاره اندیشی در سطح ملی و تلاش بیش‌تر مسئولان دارد در غیر این صورت هر روز بر مشکلات مردم و مهاجرت آنها افزوده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =